Nu är det sommar!

Idag delade Sofia Thuvesson, barn och utbildningsnämndens ordförande och badmästare och jag, ut sommarbadkort till årskurs 6 på Kinnarpsskolan. Det blev en glad överraskning för eleverna hade bara fått veta att klassen skulle få besök.

Sommarbadkorten till årskurs 6 är en tradition sen sju år tillbaka och gäller på kommunens tre bad, Floby, Stenstorp och Odenbadet.

Det är viktigt att barn och ungdomar håller sin vattenvana och håller i gång simningen under sommaren och det här möjliggör för det säger Sofia Thuvesson som kom på idén.

Det ger också möjlighet till fritidsaktiviteter under sommaren för alla sexor vilket jag tycker är bra.
Vi pratade med några av ungdomarna och de är glada för korten och kommer använda det så mycket som de har tid med mellan olika resor som ska hinnas med under sommaren.

Vad man tycker är roligast är lite olika, att hoppa från tornet, bada, sola, umgås med vänner och kunna svalka sig när det är riktigt varmt säger Erik Gran, Ebbe Larsson, Milinda Fredriksson och Sally Lindgren.


Vi bor utanför Kinnarp allihop så vi får ta cykeln för att kunna ta bussen till stan men det är kanonbra att bussen går säger de allihop.

Sommarbadkortet ges till kommunens alla årskurs 6 elever så nu håller vi tummen för att det blir en riktigt bra badsommar!

Kul dag på jobbet, att få göra ett gäng ungdomar lite extra glada.

Det är riktig roligt att få dela ut sommarbadkorten, alla brukar bli glada och självklart får kommunens alla sjätteklassare kortet oavsett var man går.

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Forskning och hållbart fiske i fokus på Tjärnö marina laboratorium

Forskning och utveckling går hand i hand – även för havsmiljö och hållbart fiske. För den som är intresserad av dykning och marina miljöer är ett besök på Tjärnö marina laboratorium en unik möjlighet att ta del av aktuell forskning, praktiskt naturvårdsarbete och framtidens lösningar för våra hav.

Jag hade möjlighet att vara med på en kunskapsdag på Tjärnö, en dag som bjöd på kunskap, upplevelser och diskussioner om havets framtid. Dagen började med en tur ut på havet i strålande väder med spegelblankt vatten – en perfekt inramning för att uppleva Sveriges artrikaste havsområde i norra Bohuslän genom undervattenskameran som sänktes ner till 104 meter.

Tjärnö marina laboratorium är en del av Göteborgs universitets och fungerar som ett viktigt centrum för forskning och utbildning inom marinbiologi och havsmiljö. Här finns bland annat forskningsfartyg, laboratorier, avancerade havsvattensystem och cirka 70 anställda med hög kompetens inom marina frågor. Hit kommer både forskare, studenter, skolor och andra intresserade.

En av dagens föreläsare var professor Kerstin Johannesson, marinbiolog med lång erfarenhet av forskning kring marina ekosystem och hållbart fiske. Fokus låg bland annat på bottentrålning och den unika samförvaltningen i Kosterområdet – ett samarbete mellan yrkesfiskare, forskare och myndigheter för att bevara havsmiljön samtidigt som ett långsiktigt hållbart kustnära fiske möjliggörs.

Förändrade regler för räkfisket

Frågan om bottentrålning i marina skyddade områden är högaktuell. Havs- och vattenmyndigheten har beslutat att räkfisket i Gullmarsfjorden ska fasas ut och förbjudas helt från den 1 juli 2027. Myndigheten bedömer att fisket inte är förenligt med syftet att skydda områdets känsliga marina miljöer.

Samtidigt får räkfisket i Kosterfjorden–Väderöfjorden fortsätta, men under mycket strikta regler och endast för fiskare med särskilt tillstånd. För att få tillstånd krävs utbildning om områdets naturvärden och regelverk. Fisket sker dessutom med trålar som minskar bifångst, och samtliga fartyg övervakas i realtid med AIS-sändare.

Redan idag är trålfiske förbjudet i vatten som är grundare än 60 meter, cirka 80 procent i området har totalt förbud mot bottentrålning och stora delar av området har totalt fiskeförbud.

Från den 1 juli 2026 införs ett generellt förbud mot bottentrålning i marina skyddade områden innanför trålgränsen. Havs- och vattenmyndigheten kan dock ge undantag där fisket bedöms kunna bedrivas på ett hållbart sätt utan att skada naturvärdena.

Kosterhavet – ett unikt samarbete

Koster–Väderöfjorden sträcker sig från norska gränsen ner till Väderöarna och är ett av Sveriges viktigaste områden för kustnära yrkesfiske. Samtidigt finns det mycket höga marina naturvärden i området och är Sveriges första marina nationalpark – Kosterhavets nationalpark.

Fisket i området är huvudsakligen inriktat på skaldjur som havskräfta, hummer, krabba och räka. Havskräfta, hummer och krabba fångas främst med burar, medan räkfisket sker med trål på djupa mjukbottnar. Trålning tillåts endast på begränsade ytor och aldrig i grundare vatten än 60 meter.

Bakom arbetet står Samförvaltning Norra Bohuslän – ett unikt samarbete mellan yrkesfiskare, forskare, kommuner, länsstyrelse och Havs- och vattenmyndigheten. Organisationen bildades inför bildandet av Kosterhavets nationalpark och har blivit ett föredöme för hur olika intressen kan samverka för havets bästa.

Genom åren har samförvaltningen arbetat med utbildningar, redskapsutveckling och egenkontroll inom fisket. Forskare och förvaltare har lärt sig mer om yrkesfiske och fisketeknik, samtidigt som yrkesfiskare utbildats inom marin ekologi och naturvård.

Det är just den ömsesidiga respekten mellan olika perspektiv – forskning, myndigheter och näring – som lyfts fram som nyckeln till det framgångsrika samarbetet.

Havets framtid kräver kunskap och samarbete

Besöket på Tjärnö marina laboratorium visade tydligt hur forskning, naturvård och yrkesfiske kan samverka för att skapa hållbara lösningar för framtiden. Havsmiljön står inför stora utmaningar, men genom kunskap, teknisk utveckling och dialog är det möjligt att både skydda känsliga marina miljöer samtidigt som ett levande kustsamhälle och ett hållbart fiske kan värnas.

Tjärnö marina laboratorium är ett exempel på hur forskning inte bara stannar i laboratorierna – utan också blir en viktig del av arbetet för levande hav och hållbara ekosystem längs den svenska västkusten.

Tack för att jag fick vara med!

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Det händer mycket på en vecka!

Wow vilken vecka, det har verkligen varit blandat. Förutom alla vanliga kommunala möten, beredningsmöten, kommunstyrelsens arbetsutskott, utskottet för social hållbarhet har jag haft partimöten.

Dessutom har jag varit på Katedralskolan i Skara och pratat centerpolitik med ett gäng ungdomar, de flesta förstagångsväljare och det är alltid intressant att se vad det är för frågor som dyker upp.

Några av frågorna var om man är tvungen att ha utlandstjänst om man är värnpliktig i och med att vi är med i Nato. Andra frågor handlade om betyget F och om 13-åringar ska kunna sättas i fängelse. Tack för att jag fick komma och prata med er och lycka till i framtiden.

På söndag är det internationella kvinnodagen och Centerpartiet delar alltid ut ett pris till en kvinnlig företagare i kommunen i samband med detta. I och med att det är en söndag i år valde vi att dela ut det idag.

Årets kvinnliga företagare är Sofia Källström som har Krabaten, en secondhandbutik som började med barnkläder men som vuxit allteftersom och har nu även damkläder och leksaker.

Hur kom det sig då att en ung tjej med en liten dotter startade eget? Jo men när jag skulle köpa kläder till min dotter insåg jag vad dyrt det var med barnkläder och att barn växer fortare än vad kläderna slits, säger Sofia. Jag köpte en del kläder på Tradera men det var inte alltid som beskrivningen stämde överens med vad jag fick hem och bestämde mig för att det behövs en butik där man kan se och känna på kläderna innan man köper.

Det är ungefär 1500 personer som lämnar in kläder regelbundet till Krabaten och man får en ”återbäring” på sålda plagg. Ibland kan vissa saker vara svåra att sälja och efter en tid får inlämnaren tillbaka sakerna eller så skänks de vidare till välgörenhet.

Vi har en stark secondhand-kultur i kommunen, säger Sofia och det är många kunder som kommer långväga ifrån just därför. Vi som arbetar med secondhand har ett gott samarbete och det känns bra fortsätter hon.

Sofia arbetar även med social hållbarhet och har under åren haft människor som arbetstränat i butiken och när det funkat bra har de blivit anställda. Idag är det sju anställda i butiken och hon har lärt sig mycket under åren, både av människorna som finns runt henne men även som företagare och ansvaret för de anställda.

En gång per år har de kalas i butiken och det är verkligen uppskattat av barnen säger Sofia och lyser lite extra. Jag vet faktiskt inte om det är barnen eller Sofia som tycker det är roligast men helt klart är det ett tillfälle som är roligt. Just nu är det mellotema i butiken och scenen är på plats och när vi går därifrån är det en liten tjej som klivit upp och står och spelar på ett av instrumenten som finns på scenen.

Varmt grattis, du är verkligen värd Centerpartiets pris till Årets kvinnliga företagare!

Från det ena till det andra, lantbruksmässan ”Den goda jorden”. En mässa som arrangerades av LRF´s kommungrupp och Falköpings kommun i ridhuset hos Falköpings hästsportsförening.

Det var en mix av UF-företagare, banker, Nyföretagarcentrum, traktorer, skogsföretag, polis och många fler. Mässan startade klockan 10 och parkeringen var full redan innan dörrarna slogs upp. Härligt att se engagemanget, både hos utställare och arrangörer!

Som sagt, det händer mycket på en vecka.

Trevlig helg!

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Åsle friskola – engagemang och nära

I veckan var Centerpartiet i Falköping på företagsbesök på Åsle förskola och skola som drivs i bolagsformen ekonomisk förening sedan 2021.

Vi träffade Sara Fagerberg, biträdande rektor och Anders Wallemyr, ordförande och lärare.

Föreningen tog över förskolan från kommunen på våren 2021 och skolan på hösten 2021 och idag är det ungefär 70 barn i skolan och 44 på förskolan. Det ökar lite hela tiden och barnen kommer även från kringorterna, säger Sara.

Det är ett trettiotal anställda med olika proffessioner, bland annat har de två kockar som lagar maten från grunden med merparten svenska livsmedel. Över 50 % av brödet som serveras är hembakat och det smakade fantastiskt gott säger vi som fikade.

Vi har tre ”ben” som all vår verksamhet vilar på och det är utomhuspedagogik, musik och läsning, säger Sara. Det är viktigt att barnen får vara med och påverka och kunna följa processer. När vi byggde vindskyddet var de med och diskuterade vilken träsort som lämpade sig bäst att bygga i, de var med och tog fram byggmaterialet till vindskyddet med grillplats. Det går att lägga in många olika ämnen när man arbetar på det sättet, matte, slöjd, biologi och så vidare.

Jag tror att alla minns hur tråkigt det var att springa ”slingan” vid gymnasiet men här har de lagt till ett moment. Det finns en slinga som är 400 meter lång och när de haft till exempel Åsleloppet eller skoljoggen räknar de ut hur långt de sprungit tillsammans och hur långt ut i världen de kommer. På så sätt motiveras barnen och de kan prata om de platser de ”sprungit till”.

Det är ett gott samarbete med föreningslivet, näringslivet och kyrkan, det är värdefullt liksom samarbetet med Norders bokhandel. Det gör att vi har ett välutrustad bibliotek, säger Anders.

Vi erbjuder instrumentundervisning redan från årskurs 1, helt kostnadsfritt, i samarbete med Kulturskolan. De flesta spelar på raster eller fritids men om det behövs får man även göra det under lektionstid för musik skapar glädje, gemenskap och stärker inlärningen. Det är ljuv musik i mina öron!

Både förskolan och skolan försöker ha ett gemensamt tema under året, på så sättet känner man igen sig i det som görs oavsett hur gammal man är.

Vad är nästa steg i utvecklingen frågar vi och svaret väntar inte på sig. Vi vill bygga en idrottshall, det skulle vara bra för skolan men också för bygden. Den lilla idrottshallen som finns idag skulle vi vilja göra om till fler lektionssalar istället så att skolan kan fortsätta växa.

Stort tack för intressant besök, för ert engagemang och fina verksamhet!

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Nu lägger vi snart 2025 bakom oss

Så här i slutet av året är det dags att summera 2025 och jag har gjort några minnesbilder från året.

Januari började med dykning på Filippinerna, härligt vatten och mycket skoj att se under ytan.

Februari fortsatte lite mindre roligt med en bruten armbåge och operation men det var bara att välja, depp eller pepp, jag valde det sista.

Mars fortsatte med träning, arbete och besök hos sjukgymnastik.

April var varierad, både med aktiviteter och väder med marknad, vollyboll i Floby och rensning av skräp i Hjo hamn. Jag blev även vald till distriktsordförande för Centerpartiet Skaraborg.

Maj sköna maj, extra stämma i Stockholm där Anna-Karin Hatt valdes till partiledare, jag var på möte i Italien med SERN-nätverket och på min första distriktsordförandekonferens i Stockholm.

Juni bjöd på en stor överraskning när Hjo Dykarklubb fick utmärkelsen årets ”miljöhjälte” av Centerpartiet i Hjo för att vi plockar upp skräp ur Vättern som ger oss vårt dricksvatten. Min lillebrors grabb, Isak tog studenten och Centerpartiet var på besök på Victoriabryggeriet. Vi var även med i Plantis på nationaldagsfirandet och med Nattvandrarna på skolavslutningen.

Juli, äntligen börjar jag dyka efter att jag bröt armbågen. Det var en härlig känsla att komma i vattnet igen! Självklart blev det lite ”klippräkor” också och brorsan och hans sambo hängde med oss en helg på kusten. Sen kan man inte missa årets händelse i Falköping, cruisingen.

Augusti, en härlig månad med häftig himmel, besök i Vårkumla där jag träffade Bosse som berättade om hembygdsgården och museet. I mitten av augusti startade distriktsstyrelsen upp sitt arbete med två dagar på Lundsbrunns kurort. Vartofta skola invigde sina nya lokaler och Victoriabryggeriet startar upp sin ”gårdsförsäljning”.

September, studiebesök på Filmkollo i Essunga kommun och det märks att alla möten är igång igen.

Oktober började med Romeo & Julia på Folkteatern i Göteborg. Centerpartiet i Falköping hade nomieringsstämma och det blev lite dykning. Kulturnämnden hade möte i Borås och vi fick en vandring mellan alla konstverk som finns på stan.

November, som alltid startar det med Divers Night i Hjo hamn, ett ljus-skådespel som är riktigt häftigt. Återigen stämma, den här gången i Karlstad för att ta beslut om ny politik välja Elisabeth Thand Ringqvist till ny partiledare. Företagsbesök på AC Floby där Magnus Prim tog emot och visade oss hur den nya fabriken blivit där tredje generationens elmotor ska tillverkas. Centerpartiet Skaraborg hade nomineringsstämma där jag fick förmån att bli etta på regionlistan, stort tack för förtroendet. Ulrika Heie blev etta på riksdagslistan.

December, European Viable Cities Day i Stockholm är ett samarbete mellan ett 50-tal kommuner i Sverige men finns i hela Europa och varje år träffas nätverket. Ibland behöver man stanna upp och se som omkring och strax före jul såg jag ett häftigt fenomen på himlen, ser nästan ut som en fisk :-). Lagom till jul kom även snön, tack och lov för det har varit lite väl grått och skitigt tycker jag. Julafton firades hemma hos dottern, Mikaela och på kvällen var vi hos brorsan, Stefan och spelade Mexican train.

Sista dagarna på året får bli lugna med pussel, böcker och kanske en promenad.

Hur ser ditt 2025 ut?

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Medmänsklighet är demokratins hjärta

En flyer som CUF tog fram för många år sedan, lika aktuell i dag.

Demokrati får aldrig bara mätas i lagböcker och paragrafer, utan även hur vi behandlar människor när det verkligen gäller. I Sverige i dag utvisas människor som har bott här i många år, som har sina barn i skolan, sina jobb i vården, på byggen och i företagen – människor som varje dag bidrar till vår gemensamma välfärd.

När någon som är vår granne, kollega eller vän tvingas lämna allt de byggt upp, då skadas något djupt i vårt samhälle. Det handlar inte bara om individens liv som slås i spillror, utan om tilliten mellan människor och till demokratin som system.

Centerpartiets ideologi bygger på tron på människan och på ett samhälle där ansvar och medmänsklighet går hand i hand. Att se människan bakom besluten är inte naivt – det är nödvändigt. Ett land som glömmer medmänskligheten riskerar att bli kallt, räddhågset och splittrat.

Demokrati utan medmänsklighet är tom. Först när vi försvarar människors värdighet och rätt att höra hemma, bygger vi ett starkt och hållbart Sverige.

Karola Svensson, distriktsordförande Centerpartiet Skaraborg

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Spännande tider

Så här ett år före valet är det full fart hos de flesta partier. Valprogram ska skrivas och listor till de tre valen i september 2026 ska antas.

I torsdags hade Centerpartiet i Skaraborg sin nomineringsstämma för att ta beslut om listan till riksdag och region.

Kvällen inleddes med en workshop om kommande valprogram för Skaraborg och därefter inleddes stämman.

Klas-Åka Jansson, nomineringskommitténs ordförande beskrev hur deras arbete sett ut och presenterade listorna.

På riksdagslistan fick Ulrika Heie förnyat förtroende för att stå på plats ett. Tillsammans har hon ett gott gäng med sig som topp två och tre, Tobias Leverin och Frida Nilsson.

Tobias Leverin, Ulrika Heie, Frida Nilsson.

Regionlistan förändrades totalt där topp fem förändrades helt. Jag är riktigt glad och ödmjuk för att få förtroendet att stå på plats ett och vilket härligt gäng jag ska få arbeta tillsammans med.

Ulrica Johansson, jag, Oscar Dahl, Monika Staudinger. Svante saknas tyvärr på bilden.

Ulrica Johansson som jag har känt i mer än halva mitt liv är tvåa, Oscar Dahl är trea och Svante Classon nummer fyra, båda är duktiga och kunniga inom olika området. Monica Staudinger är också riktigt duktig, både på mjuka frågor och på att dyka så hon blir en bra ”buddie”.

Stort tack för förtroendet, ska bli kul att få ”djupdyka” i många både nya och kända områden.

https://www.youtube.com/watch?v=MWsX7bw2i34

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Omställning i fabriken

Centerpartiets kommunföreträdare i Skaraborg har varit på företagsbesök på AC Floby, ett intressant besök med fokus på omställning.


Företaget startade 1957 och har genom åren förändrat sitt produktutbud. 2023 kom nya inriktningar och man tog steget till att heta VCPC ( Volvo Car Propulsion Components)
Vi går från maskinbearbetning till montering av elmotorer som huvudinriktning men viss del av tidigare produkter kvarstår, säger Magnus Prim.

Besöket i Floby skedde under fredagen av 4 tjejer från Centerpartiet i Skaraborg. Karola Svensson, Falköping, Ulrika Heie, Andre vice partiledare. Ulrica Johansson, Skövde och Monica Staudinger, Karlsborg.

Magnus Prim som platschef för VCPC tog emot och en genomgång av framgångsresan och framtidsresan presenterades för politikerskaran med ett djupt intresse för detaljer. Ett intressant besök på många sätt, dels framgångsresan som företaget har gjort men även att de ligger i framkant i omställningsarbetet, säger de fyra centerpartisterna.

Besöket bestod också av besök ute på ”shopfloor” både för ACF och nya tillverkningen av EDU ( Electric drive unit ) vilket då visar vilken skillnad i produktion som man genomgår i Floby.
Ett riktigt bra besök där man också fick möjlighet att ta upp infrastrukturfrågor om vägar mm för att se mot framtiden.

Magnus Prim tycker det är roligt att dela med sig av vad som händer i Floby. Samtidigt är samarbete med kommunen och politiker viktigt så vi fortsatt kan göra Falköping och Skaraborg starkare avslutar Magnus Prim dagens besök.

Tack för ett intressant företagsbesök, alltid lika roligt att se hur fabriken succesivt ställt om och ställer om.

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Företag, föreningar, förbud

Dag två på stämman har bland annat handlat om förbud mot uranbrytning i alunskiffer, möjlighet för småföretagare att kunna skicka e-faktura eller pappersfaktura till offentliga verksamheter om summan är under ett halvt basbelopp.

Det har också handlat om skola och utbildning, skatt och moms, fler generella statsbidrag, föreningsliv och föräldraförsäkringar. En härlig mix som alltid med många duktiga, pålästa och debattsugna ombud.

Extra roligt var att vi var många Skaraborgare uppe i talarstolen idag och några för första gången någonsin, bra jobbat allihop!

Summering av dag två är med beröm godkänt! Nu laddar vi för dag tre då vi även ska dela ut partiets högsta och finaste pris, Bramstorpsplaketten.

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Partistämma, partiledare, politik

Tidig morgon för färd mot Karlstad och Centerpartiets partistämma i fyra dagar med politik, debatter och idag val av ny partiledare.

Stort tack till Anna-Karin Hatt för ditt engagemang och driv under dina månader som partiledare. Grattis till Elisabeth Thand Ringqvist som nu har tagit över stafettpinnen och driver vår politik vidare, tillsammans med alla andra centerpartister runt om i Sverige.

Både Anna-Karin och Elisabeth var tydliga i sina tal, det är dags att göra jobbet för företagen, landsbygden och klimatet.

Elisabeth inledde sitt tal med att jobben ska bli fler – utsläppen ska ner och att investeringar ska gå till välfärden i hela landet. Det var många av oss kommunpolitiker som jublade lite extra när hon sa att vi behöver sluta med krångliga riktade statsbidrag, kommunerna vet bäst var pengarna gör bäst nytta.

Det är alltid roligt att träffa centerpartister från hela landet för att prata och debattera politik och under dagarna kommer vi diskutera allt från landsbygdsfrågor till säkerhetspolitik, från skola till företagarfrågor, från organisationsfrågor till klimatpolitik.

Idag har vi bland annat diskuterat klimat och miljö, jakt och fiske och en av motionerna handlade om kommunalt veto för vindkraft. Det fanns de som var för att ta bort det kommunala vetot mot vindkraftsetableringar, jag och många andra var för att ha kvar det.

Jag tycker det är viktigt att kommunerna ska ha kvar sin möjlighet att säga ja eller nej, det spelar ingen roll om vi pratar om vindkraft eller uranbrytning. För mig blir det dessutom konstigt om vi vill ha kvar det kommunala vetot för vissa delar men inte för andra. Förslaget om att ha kvar det kommunala vetot vann omröstningen, bra!

En annan motion handlade om att möjliggöra för undantag när det gäller bottentrålning i det kustnära fisket. Jag yrkade avslag på det här förslaget. Som dykare ser jag hur det ser ut och hur djur- och växtliv påverkas och det är inte hållbart. Ska vi prata hållbarhet och biologisk mångfald måste det gälla både över och under ytan! Tyvärr vann inte mitt avslagsyrkande 🙁

I programmet skulle vi vara klara senast 23 och vi lyckades vara klara för dagen 22.53. Det har nog aldrig hänt förut att vi varit klara före utsatt tid.

Imorgon är en ny dag och då är det dags att diskutera och debattera företagarfrågor, skatt, skola, förskola och högre utbildning.

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar