Drömmar som drunknade

Titanic på väg ut från hamn på sin jungfruresa

10 april 2012 startade RMS_Titanic sin jungfruresa som skulle ta drygt 2200 personer från Southampton i England, via Frankrike och Irland till New York. Ett lyxfartyg, med knappt 900 besättningsmän som skulle ta hand om passagerarna. Ett fartyg som dessutom var osänkbart lockade många att köpa biljett till jungfruresan.

Titanic hade det mesta man kunde önska sig, flertalet matsalar som serverade mat tre gånger om dagen, även för de i tredje klass. Gymnastiksalar, rökrum för herrarna, saltvattenpool, ångbastu och promenaddäck var lite av utbudet. Till svenskarna som var med på båten serverades ”svenskt hårt bröd” varje kväll.

På väg in i första klass

Många av passagerarna och kanske delar av besättningen, drömde om att starta upp ett nytt liv i landet ”over there”. Kunde det bli mycket bättre än att ta sig dit med detta nya, bekväma, pampiga och osänkbara fartyg?

Den 11:e april lämnar Titanic Queenstown för att gå mot New York och de första dagarna är lugna. Men på morgonen den 14:e april tar de emot varningar om isberg och kaptenen ändrar kurs för att undvika isberg.

Senare på kvällen får de fler varningar om isberg men det blir inga nya order om ändrad kurs men utkiken ska ha noggrann koll. Det blir allt kallare och en femte varning om isberg tas emot men tas inte på allvar.

23.05 varnas Titanic återigen för is men telegrafisten på Titanic svarar bryskt att han är upptagen med att skicka passagerares telegram.

23.39 upptäcker utkiken ett isberg och trots att man lägger i full back och försöker styra undan är kollisionen ett faktum minuten senare. Först trodde man inte att skadorna var så illa, fartyget skulle kunna flyta med fyra vattenfyllda sektioner. Men revan var större och hade skadat fem sektioner och Titanic började snabbt fyllas med vatten.

15:e april, 00.05 får besättningen order om att göra i ordning livbåtarna och tio minuter senare får kaptenen information om att fartyget kommer sjunka och man skickar ut nödsignaler.

00.25 svarar fartyget Carpathia på nödanropet och vänder mot Titanic men det är långt mellan fartygen.

Kvart i ett på natten firas första livbåten ner och fem över två är den sista livbåten i vattnet. Tyvärr är många av livbåtarna halvfulla när de firas ner, annars hade säkert fler människor kunnat räddas.

02.17 skickas sista nödropet från Titanic och tre minuter senare sjunker fartyget helt.

04.10 tas första livbåten upp av Carpathia som nu kommit fram till platsen och räddningsaktionen pågår i flera timmar. Ombord har de 710 överlevande från Titanic och de börjar sin resa mot New York. Runt 1500 människor dog i en av världens värsta fartygskatastrofer.

Kopia av en propeller, hälften så stor som originalet

Under många år sökte man efter Titanic och förste september 1985 hittades vraket drygt två mil från den plats man trodde att Titanic hade sjunkit. Fartyget ligger på 3810 meters djup och fören och aktern ligger ungefär 500 meter från varandra. Det hade bildats ett ”skräpområde” med massor av föremål från fartyget. En del saker har bärgats och har bevarats för offentlig visning.

”Skräpfältet” har också blivit den sista viloplatsen för många av offren som följde med Titanic ner i djupet. När de hittade vraket hittades inga kroppar av förklarliga skäl men de hittade skor och stövlar som tecken på var offren legat.

I helgen var jag på utställningen om Titanic och det blir många starka känslor. Min stora rädsla har alltid varit att drunkna och jag kan tänka mig känslan när de förstår vad som är på väg att hända.

På utställningen var det också en film när de hittade Titanic och jag kan förstå glädjeropen. Där hade jag gärna varit med!

Så många människor som påbörjade sin resa med förhoppningar och drömmar. Drömmar som för de flesta drunknade. 🙁

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *